– Anton har de feteste merkene – da må vi også ha de feteste låtene

Når du besøker en Anton Sport-butikk skal det være en opplevelse. De bruker kjent TONO-musikk aktivt for at kunden skal trives.

Tekst og foto: Audun Fegran Kopperud   Dato: 06.11.2023

Blond mann med lyseblå t-skjorte med mange logoer står i et butikklokale.

Kjent musikk skaper trivsel: Birger Lukas Eikemo i Anton Sport ser på kjent musikk som en viktig del av den opplevelsesreisen kjeden forsøker å skape for sine kunder.

– Det skal være inspirerende å komme inn i en Anton Sport-butikk. I atmosfæren vi jobber for å skape er bakgrunnsmusikk en naturlig og viktig del. Plutselig får du gåsehud av å høre favorittlåta di samtidig som du prøver på en jakke, sier Birger Lukas Eikemo.

Han er regionssjef på Østlandet og konseptansvarlig i Anton Sport. Kjeden har hatt en voldsom vekst de siste årene, Før hadde de kun butikker i Stor-Oslo. Nå finner du også Anton Sport-butikker i Kristiansand, Stavanger og Trondheim.

Når Eikemo skal beskrive kjeden han jobber i, trekker han fram bredden av merkevarer de kan skilte med.

­– Anton har de feteste merkene – da må vi også ha de feteste låtene, sier han.

En sort høyttaler i taket i et butikklokale.

God lyd og kjent musikk: Sonos-høyttalere er plassert strategisk rundt i Anton Sports butikker, slik at kundene plutselig kan høre favorittlåta si når de sjekker ut varene.

«The Final Countdown» under butikkåpning

Hittil i år har Anton Sport åpnet femten butikker på søtten uker. De avslutter 2023 med to nye filialer i Stavanger og Sandnes. Felles for alle åpningene er musikkvalget.

– Like før åpningen spiller vi «The Final Countdown», og med en gang snora klippes er det «The Winner Takes It All». Da får i hvert fall jeg frysninger og kjenner at det er gøy. Åpningene hadde ikke fungert like bra uten musikk, sier Eikemo.

En musestille butikk hadde vært feil av flere grunner. Stillheten gjør at folk føler seg mer til bry. Dessuten blir dialogen mellom selger og kunde mer offentlig for alle rundt. Det fører til at folk i butikken slapper mindre av, tror Eikemo.

– For de ansatte er det også hyggelig å høre på musikk når de tråkker rundt her i åtte til ti timer. Det er faktisk de som har gått i bresjen for at vi skal ha TONO-musikk og ikke lisensfri musikk, sier Anton Sport-lederen.

Kjeden har nemlig testet ut lisensfri musikk og konkludert med at det er mye bra der ute, men at gjenkjennelseseffekten mangler. Det trenger både kunder og ansatte for å oppleve atmosfæren Anton Sport vil skape, mener Eikemo.

Det er faktisk de ansatte som har gått i bresjen for at vi skal ha TONO-musikk og ikke lisensfri musikk.

Birger Lukas Eikemo

En kleshenger med en grønn turbukse hengende i et butikklokale.

Musikken forsterker varene: Anton Sport åpner stadig nye butikker. Felles for alle er at dørene åpnes med en stor hit på anlegget, og at musikken bare fortsetter og fortsetter.

Hitmusikk med personlig krydder

Musikken Anton Sport spiller for å skape stemning varierer fra butikk til butikk. Både geografi, sortiment og de ansattes preferanser påvirker hva som spilles på høyttalerne.

– Nå sitter vi i butikken vår i Ski, og her er det radiohitene som går. På Tillertorget i Trondheim er noen av de ansatte veldig glad i country, og i butikken som snart skal åpne i Hemsedal blir det sikkert litt mer rocka for skifolket, sier Eikemo.

Likevel er det ikke totalt frislipp på hva som spilles i kjedens 31 butikker. Anton Sport har avtale med selskapet Liveqube som lager spillelister tilpasset butikkene. Liveqube rapporterer hva som spilles til TONO, som betyr at de låtskriverne, komponistene og sangtekstforfatterne du hører på Anton Sport får betalt av TONO.

Listene fra Liveqube inneholder stort sett kjente hits og en del norske artister. Så krydrer butikkenes ansatte med musikken de liker.

– Spillelistene blir også tilpasset til sesongene. Når det nærmer seg jul kommer mange i stemning. Den ønsker vi å forsterke med god julemusikk. Det tror jeg bidrar til at kundene blir litt lenger i butikken.

Eikemo setter pris på at TONO sørger for at de som skriver musikken får betalt for arbeidet.

– På samme måte er det viktig for oss a de som lager varene vi selger får betalt. Anton Sport er helt avhengig av å være en del av et system hvor vi er sikre på at alle aktørene får det de skal ha til slutt.

Blond mann med lyseblå t-skjorte sittende på en krakk og peker i et butikklokale.

Den komplette kundereisen: Birger Lukas Eikemo forteller at de i framtiden vil teste ut flere ting for å skape en optimal atmosfære, for eksempel bestemte lukter.

Mener musikken fører til god service

Musikk er kanskje ikke direkte salgsutløsende, men Eikemo er overbevist på at den spiller en viktig rolle. Dermed er han enig i forskningen som sier at riktig musikk kan øke omsetningen.

Han tror at musikken som spilles i Anton Sports lokaler fører til at de ansatte yter ekstra god service når de trives på jobb.

Eikemo tror at sjansen er større for at kundene finner noe de liker, og så kjøper det, dersom de trives i butikken.

– Det tar ofte litt tid å orientere seg i en stor butikk, og den tiden bruker du som regel hvis du trives der. Det er lettere med musikk i bakgrunnen, avslutter han.

Ja, jeg vil spille den kjente musikken

Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.

Vil du gjøre kjent musikk til en del av kundeopplevelsen?

Ja, jeg vil gjerne ha TONO-lisens

Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.

Vil du øke salget i din butikk?