Det norske klesmerket Holzweiler skreddersyr spillelister til kundene sine. Assisterende butikksjef Anna Gilberg mener sjansen for å kjøpe noe er større når bakgrunnsmusikken fenger. Dette er nemlig noe hun selv har erfart.
Tekst: Audun Fegran Kopperud Fotograf: Audun Fegran Kopperud Dato: 12.04.2024
Bakgrunnsmusikk fra første sekund: Musikken hos Anna på Holzweiler Collage spilles både utenfor og inne i butikken.
– Vi prøver å skape en helt egen atmosfære for kundene våre. Den starter allerede før de går inn, for vi har alltid begge dørene åpne slik at musikken høres fra gaten, sier Anna Gilberg.
Hun er assisterende butikksjef på Holzweiler Collage, klesmerkets arkivbutikk på Grünerløkka, der de selger eldre varer til redusert pris. Holzweiler har et svært bevisst forhold til bakgrunnsmusikk og hvordan de skal bruke den for å forsterke handelopplevelsen.
Gilberg har lang erfaring innen varehandel og ser hvordan musikk påvirker kundene i butikker med vidt forskjellige målgrupper.
Da Gilberg jobbet på Junkyard på Trondheim Torg, merket hun stor forskjell når de spilte kjedens forhåndsbestemte musikk og de gangene hun valgte musikken selv.
– På fredager og lørdager spilte vi en liste med alt fra old school-klassikere fra 90- og 00-tallet til låter som trendet på TikTok. Folk sang med allerede før de hadde kommet inn i butikken. Ungdommene begynte å hype opp hverandre og lagde til og med TikTok-videoer inne i butikken, forteller Gilberg.
Statistikken viste til og med at denne helgemusikken dro inn langt flere folk i butikken enn tidligere.
Skreddersyr musikk til kundene: Holzweiler Collage ser an hvem som kommer inn i butikken når de velger musikk.
I Holzweiler har Gilberg fortsatt å spille bevisst bakgrunnsmusikk. De får skreddersydde spillelister til butikkene sine, laget av NRK-profil Tete Lidbom.
Musikken tilpasses på mange måter. For det første tiltrekker butikkenes beliggenhet seg forskjellige folk, både med tanke på alder og subkultur. Tidspunkt på dagen, i uka og på året har også betydning for låtene som spilles.
– Hvordan vet dere at musikken dere spiller passer målgruppen?
– Vi tar utgangspunkt i de som er oftest innom, men vi tilpasser også musikken etter været og underveis i løpet av en dag. Hvis det for eksempel er få kunder og jeg får inn to gamle damer på 70 år, så skynder jeg meg til mobilen og bytter fra tung rap til noe annet.
Passer omgivelsene: Når helga nærmer seg setter Anna Gilberg ofte på gamle hip hop-låter, som kan høres helt ut i Markveien.
Gilberg synes det er fint å jobbe i en kjede som betaler TONO-lisens for musikken de spiller. Hun ser ikke for seg at den samme stemningen kunne blitt laget i butikken med lisensfri musikk.
– Jeg setter pris på å vite at TONO betaler de som har laget låtene. Gjenkjennbar musikk gir en ubeskrivelig følelse som bare den kan gi, sier hun.
– Gjennom TONO får vi muligheten til å spille all slags musikk. Ikke bare den mange kjenner igjen, men Holzweiler-butikkene har også blitt en fin arena for å vise frem nye artister, legger Gilberg til.
Holzweiler på Løkka: Butikken på Grünerløkka selger utgående modeller til en rimeligere pris. Bærekraft er i fokus og alt av møbler og annet inventar har tidligere blitt brukt i enten andre Holzweiler-butikker, moteshow eller lignende.
Selv er Gilberg en nettshopper som er avhengig av den riktige atmosfæren for å trives i fysiske butikker. Hun bruker ofte hodetelefoner med egen musikk, helt til hun eventuelt havner i et prøverom.
– Hvis jeg tar av meg hodetelefonene og digger musikken som butikken spiller, er nok sjansen større for at jeg kjøper noe, sier hun.
Når folk peker ut favorittmusikken sin, er det gjerne fordi den får de til å føle noe helt spesielt. Slik er det også med butikker, mener Gilberg.
– For meg er det litt det samme når jeg går inn i mine favorittbutikker. Jeg får en spesiell følelse, og det er like mye på grunn av musikken de spiller som hva de selger, avslutter hun.
Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.
Vil du gjøre som Holzweiler og spille musikk som forsterker kundeopplevelsen?