– I en gjenbruksbutikk skaper musikk helheten

Hos Stas og Fjas er ikke varene sortert etter form og farge. Det betyr at kundene leter litt lenger, og da er det ekstra viktig at bakgrunnsmusikken stemmer.

Tekst: Audun Fegran Kopperud    Fotograf: Tom Haga    Dato: 06.07.2023

Lokalene til en bruktbutikk, med klær, flagg og andre gjenstander i forskjellige hyller.

Bruker god tid i butikken: På Stas og Fjas bruker kundene god tid på å finne fram, da ting ikke er sortert etter form og farge. Da får de også god tid til å nyte musikken som spilles.

– I går klikket lyden på iPaden min og det ble helt stille. En butikk uten musikk ble bare helt feil, sier Maria Lea Botnehagen.

Midt i Stavanger sentrum ligger bruktbutikken Stas og Fjas. I juni var det to år siden Maria og venninnen Irene Meling startet åpnet dørene i Langgata.

De driver den lille forretningen på hobbybasis, og holder åpent tre ettermiddager i uken og én formiddag i helgen.

– En venn av meg sa at vi allerede har rukket å bli en fascinerende institusjon, forteller Maria.

De to venninnene har mange faste kunder som kommer innom på skattejakt, og mer enn sytti selgere med en tilhørighet til butikken. Stas og Fjas leier nemlig ut stands, slik at folk kan stille ut og selge varene sine i butikklokalene.

To kvinner bak kassen i en bruktbutikk. Den ene litt høyere enn den andre og har mørkt, langt hår. Den andre litt lavere, med kort, blondt hår.

To-årsjubileum: Maria Lea Botnehagen og Irene Meling har drevet Stas og Fjas på hobbybasis i to år. Allerede har butikken fått mange faste kunder.

Viktig med nostalgisk musikk

Stas og Fjas er kjent for å ha et svært bevisst forhold til musikk, og tonene som triller ut av anlegget er slett ikke tilfeldige.

– I en gjenbruksbutikk skaper musikk helheten. Det er mye nostalgi og minner, og det forsøker vi å gjenspeile, forteller Maria.

Å spille musikk som folk kjenner til er svært viktig for helheten Maria snakker om. Hun synes også det er viktig at låtskriverne får betalt for arbeidet.

– Nå som nesten all musikk spilles via strømmetjenester, er det enda viktigere å passe på at de som lager musikken får betalt. Jeg jobber selv innen kultur og vet hvor mye TONO-kronene betyr for unge talenter. Å betale TONO-lisens er det minste vi kan gjøre, sier Maria.

Fra en hylle i en bruktbutikk. Mange CD-er og andre typiske bruktbutikkgjenstander.

I en gjenbruksbutikk skaper musikk helheten.

Maria Lea Botnehagen

– Topp 50-listen hadde aldri fungert for oss

Stas og Fjas spiller musikk i mange ulike sjangre – fra Aretha Franklin og Madonna til Billie Eilish. Den faste spillelisten er over syv timer lang, og noe ny spilleliste har foreløpig ikke vært nødvendig.

– Vi kommer aldri gjennom den på en dag, sier Maria.

Hun forteller at mange kommenterer at musikken er bra, og er overrasket over hvor godt den passer til folk i alle aldre.

– Plutselig står det 14 åringer i prøverommet og synger på Toto. Topp 50-listen hadde aldri fungert for oss.

Maria og Irene har ikke musikkbakgrunn, men begge har alltid vært musikkinteresserte. Smaken deres er imidlertid litt forskjellig. Der Maria trekker mot rockeband som The Cure, Radiohead og Massive Attack, er Irene mer funk-typen og hører på band som Aretha Franklin, James Brown, Salt-n-Pepa og Bruno Mars. Venninnene utfyller hverandre musikalsk, og derfor er spillelisten som den er.

En eske med mange vinylplater.

Musikkbevisst: Butikken bærer tydelig preg av musikkinteresserte innehavere. Her finner du både musikk på anlegget, CD-er og vinylplater.

Tror musikken påvirker salget

Maria er sikker på at musikken påvirker salget i bruktbutikken. Hun er overbevist om at de hadde solgt mindre dersom det hadde vært helt stille, eller hvis musikken ikke var tilpasset kundene.

Hos Stas og Fjas er ikke varene sortert etter form eller farge. Det bidrar til at kundene bruker litt ekstra tid i butikken.

– Da vil vi helst at de slapper av, tar seg god tid og kjenner på «good vibes». Kundene våre skal ikke føle at de vil komme seg fort ut fordi det er stille i butikken, sier Maria.

Portrett av to kvinner i en bruktbutikk. Den ene litt høyere enn den andre og har mørkt, langt hår. Den andre litt lavere, med kort, blondt hår. De to ser ut i luften og smiler.

Utfyller hverandre: Venninnene Maria Lea Botnehagen og Irene Meling har forskjellig musikksmak, noe som preger den faste spillelisten du kan høre i butikken

Oppdaget som bakgrunnsmusikk

Maria tror at gjenbruksbutikkenes forhold til bakgrunnsmusikk og TONO varierer. Hun opplever at noen lar radioen stå på, mens andre har et bevisst forhold til passende bakgrunnsmusikk. Noen steder forbinder hun ikke med god musikk i det hele tatt.

Maria har også et personlig forhold til bakgrunnsmusikk. Hun synes det er spennende å legge merke til hvordan musikken påvirker oss, og hva slags atmosfære den skaper.

– Jeg har oppdaget ny musikk i bakgrunnsmusikk, og jeg har gått ut av butikker på grunn av bakgrunnsmusikk. Det handler om personlig interesse. Noen hører nesten ikke musikken, mens andre synger med. Jeg er nok nærmere det siste.

Ja, jeg vil spille den kjente musikken

Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.

Vil du ha bakgrunnsmusikk i lokalene som kundene synger med på?