Når vi spiller hits, synger alle med

Bakgrunnsmusikk lager stemning, men visste du at den kan bidra til å bygge merkevare òg øke salg?

Tekst: Kine Cornelia Maters Tóth   Foto: Ingvill Sunnby og Kristian Dugstad   Dato: 12.04.2023

Portrett av en kvinne med sort hår i butikken Normals lokaler

Både for kunder og ansatte: Esma Oulkadi i Normal mener bakgrunnsmusikken i lokalene skaper energi, både for kundene og de ansatte.

– Det å komme inn i en butikk hvor det spilles musikk, gjør noe med energien med en gang, sier Esma Oulkadi, regionssjef i butikkjeden Normal.

De spiller musikk for å skape god atmosfære i butikken, både for kundene og de ansatte. Oulkadi forteller at de har knekt koden med en god blanding av nye og gamle slagere.

– I butikkene våre har vi en stor kundegruppe som er unge, og vi ser jo at alle synger med når vi spiller hit-låtene.

Musikk er også positivt for de ansatte. I en amerikansk undersøkelse fra 2022 kommer det fram at glad musikk styrker opplevelsen av trygghet og kreativitet på jobb. I en amerikansk undersøkelse sa 71 prosent av medarbeidere i bedrifter at de er mer produktive når de hører på musikk.

71 %

sier de er mer produktiv på jobb når de hører på musikk

8/10

liker å høre bakgrunnsmusikk når de handler

7/10

sier at musikk bidrar til å skape et forhold til butikkens merkevare

Folk flest liker bakgrunnsmusikk i butikk

I en skandinavisk undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av TONO sier 75 prosent av de norske respondentene at bakgrunnsmusikk oppleves positivt i butikker og på serveringssteder.

Det bekreftes i en stor internasjonal undersøkelse som viser at 8 av 10 liker å høre bakgrunnsmusikk når de handler. I samme undersøkelse sa 7 av 10 at musikk bidrar til å skape et forhold til butikkens merkevare.

– Musikk har kraften til å endre og forsterke opplevelser, uansett om du sitter på en pub eller handler i en klesbutikk, sier markedsdirektør i TONO, Tommy Tangløkken.

Med en TONO-tillatelse kan bedrifter spille hva de vil fra et helt verdensrepertoar av musikk med komponistene og sangtekstforfatternes tillatelse.

– Bak hver låt i et kundelokale, står det komponister og sangtekstforfattere som kan kunsten å lage musikk som skaper opplevelser, vekker følelser og øker salg, sier Tangløkken.

En mann med grått hår og skjegg prater med en annen ansatt i et kontorlokale

Musikk har kraften til å endre og forsterke opplevelser, uansett om du sitter på en pub eller handler i en klesbutikk

TONOs markedsdirektør – Tommy Tangløkken

Riktig musikk gir slag på kassa

Har du merket at god musikk kan vekke shoppelysten? Det er du ikke alene om. Flere store merkevarer melder om at salget øker betraktelig når de spiller bakgrunnsmusikk som står i stil med merkevaren.

Kleskjeden Gant økte salget med mer enn 30 prosent, og hos McDonalds gikk salget ned med mer enn 4 prosent når de spilte tilfeldig musikk som ikke var tilpasset dem.

Fint å ha frihet til å velge musikk

Det er ikke bare serveringssteder og butikker som merker effekten av musikk. Hos barbersalongen PelsPels er den helt fundamental.

– Musikken påvirker atmosfæren i salongen. Den gjør dagen vår, behandlingen og opplevelsen bedre, sier Jonis Gjika, som er senior barber for PelsPels.

Han synes det er fint å ha friheten til å velge musikken de spiller.

– Skrur vi av musikken, blir salongen et kaldt rom. Jeg synes det er 100 prosent rettferdig at vi betaler for å spille musikk som skaper liv og stemning.

Esma Oulkadi i Normal er enig med Jonis Gjika.

– De som lager musikken, er de som skal få betalt. Det er det som er riktig og det som gir mening, sier hun.

Portrett av en barberer i en barberersalong. Han har mørkt hår og mørke klær.

Kaldt uten musikk: Barberer for PelsPels, Jonis Gjika synes salongen blir et kaldt rom uten bakgrunnsmusikk.

Ja, jeg vil spille den kjente musikken

Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt

Vil du spille den kjente musikken i din butikk eller salong?