Musikken skaper trivsel for møbelkundene

Å kjøpe ny sofa er en stor investering for mange, og viktige avgjørelser krever ro og trygghet. Det forsøker Sofacompany å skape i sine lokaler, blant annet gjennom behagelig bakgrunnsmusikk.

Tekst: Audun Fegran Kopperud    Fotograf: Tom Haga    Dato: 28.08.2023

En smilende mann med blondt hår sitter i en sofa i en møbelbutikk.

TONO-musikk bidrar til helheten: I showroomene til Sofacompany forsøker daglig leder Bjørn Bjerga å skape en lun og trygg stemning. De bruker musikk fra TONO som bidragsyter til dette.

– Det handler om at vi ønsker å lage en atmosfære kundene trives i. Musikk kan være et av elementene som bidrar til det, sier Bjørn Bjerga.

Han har vært leder for den norske avdelingen til den danske kjeden Sofacompany helt siden 2015, da de først etablerte seg i Norge. Fra å bare ha én ansatt og null ordrer, omsetter de nå for over 100 millioner kroner i året. De har brukt bakgrunnsmusikk i lokalene sine siden oppstart, og har vært TONO-kunder de siste årene.

Som Bjerga sier, er det ikke bare å gå inn for å kjøpe seg en pose halspastiller, når en entrer et av Sofacompany sine showroom. Valg av møbler skal helst være veloverveide, og det krever en trygg og god atmosfære, og litt bedre tid.

­– Det er som om kunden slapper litt mer av når musikken surrer og går i bakgrunnen. Kanskje blir de i butikken litt lenger, enn om det hadde vært helt stille, sier han.

På utsiden av lokalene til en møbelbutikk.

Online og fysisk: Sofacompany drives online, men har showrooms mange steder både i Norge og Europa.

Sofacompany

  • Dansk møbelkjede som så langt har etablert seg i Danmark, Norge, Sverige, Nederland, Belgia, Tyskland og Sveits
  • Online møbelbutikk, støttet opp med showrooms
  • Etablert i Norge i 2015
  • Showrooms i Oslo, Sandvika, Kristiansand, Bergen og Trondheim
  • Har gått fra 0 ordre til å omsette for over 100 millioner kroner i Norge

Mener TONO har det beste utvalget

Undersøkelser viser at musikken bør passe med virksomhetens konsept. Dette er Sofacompany veldig bevisst på. I showroomene spilles det en avslappende lounge-musikk, både med og uten vokal. Selskapet har en konseptmanager som tilpasser musikken, men det legges også føringer for hva som skal spilles fra Sofacompany internasjonalt.

– Dere startet med lisensfri musikk, men gikk over til TONO etter hvert. Hvorfor det?

– Vi var ikke helt fornøyde med utvalget, så da gikk vi over til TONO, som har et bredere sortiment.

Bjerga synes det er bra at det bare er to organisasjoner, Gramo og TONO, som ivaretar rettighetene til musikere og låtskrivere, heller enn mange forskjellige. Det er greit å forholde seg til, synes han.

– Jeg har selv spilt i band, så selvfølgelig synes jeg det er bra at TONO finnes.

Inntrykket han sitter med, både fra møbelforretninger og andre bransjer, er at de fleste ønsker musikk i lokalet for å skape liv.

Portrett av en mann med blondt hår og flippskjegg, iført en mørkeblå skjorte i lokalene til en møbelbutikk.

Musikk kan øke omsetningen: Som en bidragsyter til den hyggelige atmosfæren som Sofacompany prøver å skape, tror Bjørn Bjerga at musikken er med på å øke omsetningen.

Tror musikken påvirker salget

Flere undersøkelser har konkludert med at musikk i butikk har positiv effekt på salgstallene, Det er spesielt musikken som er tilpasset merkevaren som er utslagsgivende. Det overrasker ikke Bjerga.

­­– Hvis du går inn i en butikk og de spiller en musikk som byr deg imot, vil du gjerne komme deg ut igjen. Passende musikk forsterker handleopplevelsen. Du får ro til å ta de valgene som står foran deg, sier han.

– Har bakgrunnsmusikken hatt en innvirkning på deres omsetning?

– Det er nok ikke sånn at kunder kjøper en sofa fordi de liker musikken, men hvis de blir tatt godt imot og det er en hyggelig atmosfære der, påvirker det nok. Musikken blir en del av den pakken.

Bjerga mener en god handelsopplevelse også kan gjøre at kundene anbefaler Sofacompany til venner. For selv om han mener at omsetningsøkningen nok ikke skyldes musikken direkte, tror han absolutt at den spiller en viktig indirekte rolle.

God tid med god musikk: Å kjøpe møbler er ikke som å kjøpe en pose halspastiller. Det krever litt lenger tid før avgjørelsen faller. Da bidrar musikken til å skape en trygg atmosfære i Sofacompanies lokaler.

Ja, jeg vil spille den kjente musikken

Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt

Ønsker du å skape trivsel for kundene dine med kjent musikk?