Bakgrunnsmusikk gjennom historien
Fra middagsselskaper og heisturer til fast innslag i kundelokaler. Bakgrunnsmusikk har eksistert i over hundre år, under flere forskjellige navn.
Tekst og Foto: Audun Fegran Kopperud Dato: 25.09.2023
Forsterker opplevelsen: At høyttalere på kjøpesentre spiller bakgrunnsmusikk er nesten mer vanlig enn uvanlig i dag. Slik har det ikke alltid vært.
I dag kan bakgrunnsmusikk være så mangt. Alt fra de kjente slagerne vi ville lyttet til uansett, til låter som er spesiallaget for å spilles i bakgrunnen, uten å ta plass.
Ifølge Store norske leksikon, defineres bakgrunnsmusikk som «musikk laget for å skape stemning uten å tiltrekke seg oppmerksomhet.» Uansett om du legger merke til den eller ikke, er bakgrunnsmusikken rundt oss nesten hele tiden.
Fakta om bakgrunnsmusikk
- Også kjent som heismusikk og musak (muzak på engelsk).
- Musikk som er laget for å skape stemning uten å tiltrekke seg oppmerksomhet.
- Henter trekk fra ulike sjangre.
- Brukes i mange situasjoner, blant annet som ventemusikk i telefonen, i butikker, på venteværelser, serveringssteder og i hotellresepsjoner.
- Kan være situasjonsspesifikk eller målgruppespesifikk.
Kilde: Store norske leksikon
Ble et eget merkenavn
Vi må mange tiår tilbake i tid for å finne bakgrunnsmusikkens spede begynnelse. Mot slutten av 1800-tallet komponerte franske Erik Satie såkalt «møbelmusikk», som var tiltenkt som stemningsfull bakgrunnsmusikk i middager.
På 1920-tallet fikk bakgrunnsmusikken sin egen merkevare gjennom amerikaneren George Owen Squiers selskap Wired Radio. I tillegg til middagsselskaper i hjemmet, spesialkomponerte de også musikk til forskjellige virksomheter og deres lokaler. Ordet «muzak» ble etablert som Wired Radios nye firmanavn, men etter hvert også som begrep om bakgrunnsmusikk generelt.
I hjemmet ble muzak utkonkurrert av radiosendingene, og mye av fokuset ble flyttet over på virksomheter. Muzak eksisterte i mange år med ulike eiere, helt til Mood Media overtok i 2011 og pensjonerte Muzak-navnet. En av grunnene til at navnet forsvant, var at uttrykket ifølge studier var noe negativt ladet, og forbundet med generisk heismusikk.
Ifølge Heismontørenes Fagforening (HMF) ble uttrykket heismusikk født parallelt med byggingen av skyskrapere. Musikk i heisen skulle gjøre passasjerene mindre nervøse og å få tiden til å gå. I dag er ikke heismusikk like vanlig, men i 2020 avslørte heisprodusenten Kone at heismusikken nå gjør comeback i deres heiser.
Heismusikken som forsvant: Tidligere var musikk i heis vanlig, men det har avtatt med årene. Om noen år er den kanskje tilbake for fullt?
Bakgrunnsmusikken forsterker opplevelser
I finnes det flere leverandører av bakgrunnsmusikk. Studier viser at ulike typer bakgrunnsmusikk har mye å si for opplevelsen.
I serveringsbransjen, der vi i TONO har mange kunder, viser forskning at musikken kan påvirke smaken på maten. Lyse toner, for eksempel fra en fløyte, forbindes med søte smaker, mens dype toner, for eksempel fra bassaksofon, kan fremme bitterhet. Det kommer fram i fra en studie fra Oxford University.
Bakgrunnsmusikken bør også passe med virksomhetens merkevare. Den svenske professoren Sven-Olof Daunfeldt gjennomførte en stor undersøkelse der han testet musikk i 16 forskjellige hurtigmatrestauranter over fem måneder. Salget ble aller best da de spilte varemerketilpasset musikk, med både hits og mindre kjent musikk.
I 2017 fikk vi i TONO gjennomført en undersøkelse om nordmenns forhold til bakgrunnsmusikk på serveringssteder og i bedrifters kundelokaler. 75 prosent svarte at bakgrunnsmusikk bidrar positivt. Hele 70 prosent av de 4 000 skandinavene som svarte, foretrekker musikk de har hørt før.
TONO har den kjente musikken
At bakgrunnsmusikken er kommet for å bli, er det liten tvil om. Framtiden vil vise i hvilken form den kommer i. Musikken kundene kjenner igjen er det vi i TONO som forvalter. Mange tusentalls virksomheter bruker i dag TONO-musikk til å forsterke kundeopplevelsen.
Tallenes tale er klar, bakgrunnsmusikk funker!
Ja, jeg vil spille den kjente musikken
Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.
Erstatte stillheten med kjent musikk i dine lokaler?
Ja, jeg vil gjerne ha TONO-lisens
Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.
Vil du øke salget i din butikk?