FUDI gir deg mat og TONO-musikk fra hele verden

Mathias Havgar i FUDI håper å ta hele Norge med storm. Hans unike matbutikkonsept skiller seg fra gigantene, både i utvalget og fordi de bruker musikk.

Tekst og foto: Audun Fegran Kopperud
Dato: 26.11.2024

En mann rydder i en frukthylle på utsiden av en matbutikk.

INSPIRERENDE INNGANGSPARTI: Mathias Havgar i FUDI er veldig opptatt av at kundens førsteinntrykk skal inspirere dem til å handle. Derfor er ferske og fargerike frukter og grønnsaker plassert ved inngangspartiet, med musikk fra hele verden på anlegget.

– For oss er den helhetlige opplevelsen viktig. Musikken gir kundene assosiasjoner til landene som maten kommer fra, sier Mathias Havgar.

Han er daglig leder på FUDI, en matbutikk som tilbyr kjente merkevarer fra hele verden, som du vanligvis ikke finner i andre matbutikker. For halvannet år siden åpnet de sin første butikk på Holmen i Asker. Nå tar de sikte på å etablere butikker i hele landet.

Havgar mener at sortimentet i de store dagligvarekjedene er begrenset og lite inspirerende. Derfor ønsker FUDI å bli rebellen som viser at det kan gjøres på en annen måte.

Hyller i en matbutikk.

VELG DITT LAND: Hos FUDI finner du matvarer fra flere hjørner av verden, sirlig organisert i hyller fra hvert sitt land.

Musikken som inspirerer til handel

Som et ledd i å inspirere folk til å kjøpe mat fra hele verden, spiller de musikk som passer til matvarene.

– Vi har en spilleliste der de ansatte legger inn musikk som passer, og vi må hele tiden sørge for at lista er så lang at verken vi eller kundene går lei, sier Havgar.

Musikken finner de gjennom venner og kjente, samt det strømmetjenesten genererer av passende forslag.

I dag spilles musikken kun ved inngangspartiet, mens resten av lokalet er stille.

– I utgangspunktet var tanken at musikken skulle sette stemningen i det du gikk inn døra, og at det er bra med ro i resten av lokalet, sier butikksjefen.

I dag er ikke Havgar like sikker på valget.

– Hvis vi hadde gjort det på nytt, kan det være at vi hadde kjørt ut musikk i hele lokalet. Kanskje det blir slik når vi åpner flere butikker, spår han, spår han.

Vi har også pratet med Førde Klatresenter
om musikk og TONO

Portrett av en mann med mørkt hår og lilla t-skjorte i en matbutikk.

REBELLEN: Med Mathias Havgar i spissen tilbyr FUDI et unikt sortiment som skiller seg fra det norske dagligvaregiganter har å by på.

– Naturlig å være TONO-kunde

For FUDI var det helt naturlig å velge TONO-musikk til sitt bruk. Havgar forteller at de er en seriøs aktør som ønsker å være en del av systemet der låtskriverne får betalt for jobben de har lagt ned.

– Det er helt naturlig for oss å være TONO-kunde. Dessuten kjenner kundene igjen musikken som TONO forvalter rettighetene til, ofte fra reiser de har hatt til ulike land. Det vekker lysten til å kjøpe matvarer fra disse landene. Det er en stor fordel for oss, påpeker Havgar.

Hyller i en matbutikk.

MEXICO, MAT OG MUSIKK: Mathias Havgar håper at mexicansk musikk ved inngangen vil inspirere folk til å handle flittig i den rikholdige tacohylla, som har varemerker du ikke finner i vanlige matbutikker.

Hvorfor dropper matbutikkene musikken?

Havgar synes det er rart at musikk nærmest er fraværende i norske matbutikker. Selv om han ikke har et åpenbart svar på hvorfor, har han sine teorier.

– Vi har kommet inn i dagligvaremarkedet som en ny aktør fordi vi ser på bransjen som konservativ og lite nytenkende. Kanskje er det også grunnen til at musikk ikke har vært en del av opplevelsen i matbutikker. De tenker vel at folk ikke trenger den typen inspirasjon når de handler mat, foreslår han.

Forskning viser at musikk som passer merkevaren forsterker opplevelsen og øker omsetningen. Dette kommer overhode ikke overraskende på Havgar. Han har selv ikke målt hva de omsetter med og uten musikk, men tror det absolutt stemmer om en ser langsiktig på det.

– Effekten kan nok ikke måles fra dag til dag, men positive assosiasjoner er med på å skape helheten og bidrar til at kunden får en hyggelig og inspirerende handleopplevelse. Dette gjør at de kommer igjen, avslutter han.

Ja, jeg vil spille den kjente musikken

Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.

Vil du gjøre som FUDI og spille
kjent musikk i dine lokaler?