Slik får du mest ut av julemusikken

Våre venner i KODA (TONO i Danmark) har laget en liste med syv tips til hvordan virksomheter kan bruke julemusikk i sine lokaler. Den synes vi var så god at vi vil dele den med dere!

Dato: 27.11.2024

En julenisse sett bakfra i en dagligvare butikk, som handler.

Julemusikk gjort riktig: Det er ikke bare å la klassikerne gå på repeat mellom reolene, skal vi tro KODA. Les heller tipsene og bli en julemusikkekspert for din virksomhet. Foto: Bec Parsons/Gettyimages

Enten du driver en butikk, frisørsalong, bar eller restaurant, er julen ofte en viktig tid på året. KODA mener at du bør ha en tydelig strategi for hva slags julemusikk du spiller i dine lokaler. Dette er fordi musikken kan påvirke hvor lenge kundene blir og hvor mye de kjøper.

Her er syv tips for å bruke julemusikk til å sette stemningen:

1. Begynn å spill julemusikk allerede nå!

Undersøkelser viser at over 80 prosent av gjester eller kunder legger merke til bakgrunnsmusikken som spilles i et lokale, og at 56 prosent foretrekker å høre julemusikk når julen nærmer seg. Hvis du enda ikke har lagt inn julefavorittene dine i spillelista, bør du få ut fingeren med en gang. Da kommer kundene i julestemning og får en ekstra god opplevelse hos deg.

2. Spill én julelåt hvert tiende minutt

Selv om julemusikken nå strømmer ut av høyttalerne dine, må du for all del ikke glemme hva slags sjangre du vanligvis spiller. Derfor kan det lønne seg å langsomt skru opp prosentandelen av julemusikk de neste månedene, slik at både kunder og ansatte får et variert utvalg.

Spillelisten kan for eksempel inneholde én julelåt pr. tiende minutt. Da får du en fin balanse, hvor julestemningen langsomt bygges opp, uten at den blir for intens. Du kan også lage forskjellige spillelister til formiddagen, ettermiddagen og kvelden, med variasjon i tempoet så musikken matcher kundenes stemning.4

3. Match julemusikken med virksomhetens stil

Hvilken musikk er det som vanligvis setter stemningen i lokalene dine? Enten du spiller brasiliansk jazz, 80-tallshits eller indierock, finnes det variasjoner av den kjente julemusikken i de fleste sjangre. Julemusikk som skiller seg ut fra mengden og i tillegg matcher merkevaren din, gjør at kundene dine lytter ekstra nøye når de er innom.

4. Unngå å spill de samme låtene hele tiden

Det kan være fristende å spille julelåtene alle kjenner på repeat, men tenk deg om to ganger. Ifølge KODA viser undersøkelser at kundene ikke liker å høre på julemusikk hvis låtene gjentar seg for ofte. Hvis julemusikken tar over hele spillelista når jula nærmer seg, kan du risikere å skremme vekk både kunder og ansatte. Da bør du heller finne et stort utvalg av julelåter, for de finnes i hopetall. En variasjon vil gi aller parter en bedre opplevelse. Da blir de lenger og kommer kanskje igjen.

5. Ikke glem de mest kjente julelåtene

Nå som KODA har gitt deg mange råd om å variere mest mulig på julemusikken, må du for all del ikke glemme klassikerne. Julelåtene som topper listene år etter år, er der for en grunn. De virker og de setter i gang følelsene til kundene. Til og med en perfekt indie-versjon av «All I Want For Christmas Is You» kan ligge på samme liste som originalversjonen.

6. La de ansatte være med på å bestemme

KODA skriver at, ifølge undersøkelser, blir 77 prosent av ansatte i virksomheter mer produktive med bakgrunnsmusikk. Bare dét er god nok grunn til at de ansatte bør være med å bestemme når musikken skal velges. Du må gjerne ha din egen musikkstrategi, men de ansatte bruker så mange timer sammen med kundene, og ser hvordan de reagerer på musikken. De vet når på dagen tempoet og volumet skal tilpasses. De kan også komme med julelåtforslag du selv ikke har tenkt på.

7. Få tilgang til alle de kjente julelåtene

Med lisens fra TONO får du tilgang til alle julelåtene som folk kjenner til, både gamle og nye. TONO gir deg mer enn 38 millioner låter fra hele verden, så da trenger du ikke bekymre deg for å spille de samme julelåtene om og om igjen.

Hvis du får lyst til å arrangere en julekonsert i lokalene dine, må du også huske å skaffe deg TONO-lisens. På denne måten får komponistene og låtskriverne bak de kjære julelåtene betalt for det de har laget.

Med tilgang til et helt univers av julemusikk, er det bare å gå i gang med spillelistene som forsterker førjulsstemningen i ditt lokale.

Hvis du ellers bruker en rettighetsfri strømmetjeneste, kan du også velge å kjøpe TONO-lisens bare for månedene med julemusikk. Skriv kontaktinfoen din i skjemaet under, så tar vi kontakt.

God jul førjulstid fra KODA og TONO!

Ja, jeg vil spille den kjente musikken

Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.

Vil du spille den kjente julemusikken i lokalene dine?