Spiller bakgrunnsmusikk for de ansatte: – Det skaper trivsel
Storhandelkjedene Storcash og Gigaboks spiller listepop på anlegget. Den daglige lederen mener hits er mer naturlig enn anonym heismusikk.
Tekst: Audun Fegran Kopperud Dato: 06.07.2023
Spiller kjent musikk: Butikkene Storcash og Gigaboks har valgt å spille kjent musikk, framfor lisensfri musikk, fordi det fenger de ansatte bedre, ifølge daglig leder Terje Systad. Foto: Gigaboks
– Vi spiller først og fremst bakgrunnsmusikk for å skape trivsel for gjengen som jobber hos oss, sier Terje Systad.
Han er daglig leder for Norgesgruppen-kjedene Storcash og Gigaboks, som leverer dagligvarer i store forpakninger til næringskunder og privatkunder.
Butikkene finnes over store deler av landet, og de fleste har høyttalere som spiller bakgrunnsmusikk ut i lokalene. Da Systad og de to kjedene skulle velge musikk, var valget enkelt.
– Det var mest naturlig for oss å betale TONO og Gramo. Vi vet av erfaring at topp 50-listen fenger, med låter mange liker. Da er ikke «heismusikk» like bra. Vi må spille musikk folk kjenner igjen, sier Systad.
Han presiserer at det er opp til hver enkelt avdeling om de vil spille musikk eller ikke.
Vi må spille musikk folk kjenner igjen
Terje Systad
Butikker over hele landet: Butikkene Storcash og Gigaboks finnes over store deler av landet. Her er Storcash på Brobekk i Oslo. Foto: Audun Fegran Kopperud
Storcash og Gigaboks
- Storcash er en matvaregrossist for næringsdrivende i husholdningsbransjen, gatekjøkken, restaurant, kafé, kiosk kantine, eller dem som trenger større kvantum til arbeidsplassen.
- Gigaboks’ konsept ligner på Storcash, bare at målgruppen er privatpersoner som ønsker å kjøpe varer i store forpakninger.
- Begge kjedene tilhører Norgesgruppen.
- Terje Systad er daglig leder for begge kjedene
- Storcash har avdelinger i Oslo, Bergen, Skien, Fredrikstad, Kristiansand, Drammen, Haugesund, Stavanger, Trondheim og Bodø.
- Gigaboks har avdelinger i Bergen, Moss og på Lørenskog. Høsten 2023 kommer det nye avdelinger i Stavanger, Kristiansand og på Hamar.
Spiller musikk for de som er der hele dagen
Hva er ditt inntrykk av storhandel- og dagligvarebransjens forhold til bakgrunnsmusikk?
– Jeg hører sjelden musikk når jeg er i matbutikker, sier Systad.
Han tror mange foretrekker ro dersom det er travelt i butikken, men at terskelen kanskje kunne vært lavere for å sette på musikk i rolige perioder.
Selv om de ansatte er grunnen til at Storcash og Gigaboks har investert i bakgrunnsmusikk, skjer det i noen avdelinger at musikken står på også når kundene kommer.
Undersøkelser viser at riktig bakgrunnsmusikk har en positiv effekt på salget i dagligvarebutikker. Er det noe dere vurderer å teste ut mer?
– Det er et interessant spørsmål og mulig vi ser på det en gang. Først og fremst er vi opptatt av de ansatte, for de er der hele dagen.
Ja, jeg vil spille den kjente musikken
Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt
Vil du spille musikken som skaper trivsel for de ansatte?