– Musikken er nesten viktigere enn inventaret

Han er stemmen i «P3-morgen» og vant nesten «Kompani Lauritzen». Han har blitt et kjent mediefjes, men for Tete Lidbom selv, er det i musikken han føler seg mest hjemme.

Tekst og foto: Audun Fegran Kopperud    Dato: 22.05.2023

En mann med mørkt kort hår, solbriller med oransje glass, sort hettegenser med en stor jakke over, står med armene i kors.

Musikkens vokter: Selv om Tete Lidbom for mange er kjent som radiostemme og TV-personlighet, er det musikken som ligger hans hjerte nærmest. Han håper å kunne jobbe mer med musikk i årene som kommer.

– Jeg er opptatt av at musikken skal flyte, både i butikker og på radio. Så skal de som prater på radio eller de som jobber i butikkene stoppe deg og dra deg ut av flyten, mens musikken fortsetter å flyte i bakgrunnen, sier Tete Lidbom.

Hvis du er en av dem som står opp grytidlig kjenner du kanskje stemmen hans fra «P3-morgen». Når du går inn i Holzweiler-butikkene, er det han som har laget spillelista som går i bakgrunnen. Er du fotballinteressert, har du nok hørt den smørblide trønderstemmen i «Heia Fotball». En mann av mange sider, som de seneste årene er blitt et kjent navn for de fleste gjennom store TV-suksesser som «Maskorama» og «Kompani Lauritzen».

For Tete selv er musikken viktigere enn både fotball og radioprating. Tidligere var den en større del av arbeidshverdagen, men nå er det mest på fritiden at musikken spiller hovedrollen.

– Helt siden barndommen har egentlig musikk vært det viktigste for meg, utenom menneskelige relasjoner, sier han og mimrer tilbake.

En gammelt bilde av en liten gutt med hodetelefoner som spiser to brødskiver ved et bord.

Tidlig krøkes: Allerede som barn var hodetelefonene en fast følgesvenn for Tete Lidbom.

Foto: Privat

Fra hobbyradio til P3-morgen

I den vesle leiligheten på Moholt studentby i Trondheim, satt unge Tete og betraktet morens vinylplater med stor iver. Det dunket ut alt fra Black Sabbath til Kate Bush på anlegget, og Eros Ramasotti hver gang moren vasket. På tolvtommers-TVen sto MTV og surret. Slik startet et liv i musikkens tjeneste.

På skolen ble han trommis i band, noe han drev med langt inn i voksenlivet, og på ungdomsklubben var han fast DJ.

– Også radio startet jeg med ganske tidlig. Jeg og noen kompiser lagde radio på en kasettspiller. Jeg husker vi tulleringte til folk som het Asbjørnsen og spurte dem om hvor Moe var, forteller han og ler.

For Tete var det med andre ord flere spor han kunne gå videre i, men han slo seg aldri til ro med ett av dem. Han ble DJ i utelivsbransjen i Trondheim og lurte seg inn i studentradioen uten å være student. For et radiotalent som Tete var veien kort inn i P3, og stillingen som musikkprodusent. Utestedet han på den tiden hadde åpnet med kompiser måtte nedprioriteres, for denne sjansen kunne han ikke la gå fra seg.

– Rollen min var jo bak mikrofonen, men jeg så mitt snitt til å bidra under sendingene, og startet med å anbefale låter på Urørt. Så ble programlederen syk, og jeg vikarierte og fikk vist mer av den Tete dere kjenner i dag, forteller han.

Deretter fortsatte reisen med «Heia Fotball», musikkprogrammet «Tete» og «Norske tilstander», før han for noen år siden flyttet til Oslo. Samboer Kaia Walstad Grønland fra Eidsvoll lengtet hjem til Østlandet, og Tete fikk endelig prøve en ny by.

– Jeg var lånt ut et år til NRK-sporten, men merket at jeg savnet radio. Da tilbudet om «P3-morgen» kom, måtte jeg slå til, selv om det betydde å stå opp fryktelig tidlig, sier han.

En kvinne med mørkt hår, en mann med mørkt kort hår og en mann med blondt hår og caps holder oppe en plakat.

P3-morgens trønderalibi: Flankert av Adelina Ibishi (t.v.) og Karsten Blomvik (t.h.) er Tete Lidbom del av trioen du hører grytidlig hver eneste hverdagsmorgen i NRK P3.

Foto: Privat

Mannen bak spillelistene

Til tross for at han er i et miljø med mye musikk på jobb, blir det ikke nok «hands on» for Tete. Derfor bruker han fritiden sin både til å utforske musikk for egen lytting og for butikklokaler. Samboeren er butikksjef på Holzweiler Platz, et kombinert kafé- og klesbutikkonsept i Bjørvika. Spillelistene herfra er det Tete som lager.

– Jeg har laget spillelister for flere steder, og det startet for en god stund siden på noen utesteder i Trondheim. Så fortsatte jeg med Holzweiler-kjeden, da jeg flyttet hit. Jeg prøver å gi folk følelsen av et storbyliv, som om de var i Paris eller London, samtidig som jeg fremhever norske artister, forteller han ivrig.

Vi har også pratet med Holzweiler om musikk og TONO

Tete bruker mellom 15 og 20 timer på å lage en spilleliste. I Holzweiler-butikkene er det alt fra hip hop til indie og oppløftende house. Det viktige er at beaten i musikken gjør at både ansatte og kunder kommer i en flytsone, en slags euforisk modus, ifølge Tete.

– Jeg tror mange tenker at denne flyten skapes av hits som alle kjenner til, og derfor blir nok coverversjoner ofte spilt. Det tror jeg kan ta oppmerksomheten litt vekk fra primærmålet med en butikk. Selv liker jeg å krydre det med litt kjent musikk, men da gjerne en mindre kjent låt fra en etablert artist. Da får man anerkjennende nikk både fra de som kjenner låta, men også musikknerdene.

En mann med mørkt, kort hår og fotballdrakt har på seg hodetelefoner og jobber som DJ på et utested.

Forsterker utestedet med musikk: Ulastelig antrukket i favorittlaget Tottenhams bortedrakt, er Tete fortsatt å finne bak spakene på utesteder, dog noe sjeldnere enn før. Det håper han at endrer seg.

Foto: Privat

Slik forsterker TONO-musikken lokalene

At musikken som spilles i lokaler skal være TONO-musikk, ser Tete som en selvfølge. Han mener at det gir alle steder en form for hjemfølelse med en gang det spilles god musikk der, og at den ikke bør være generisk og avgiftsfri.

– Jeg jobbet på en bar i Trondheim der vi ansatte var uenige om musikken. Det ble til at det gikk på rundgang, og gjestene gledet seg over at kveldene ble helt forskjellige alt ettersom hvem som jobbet. Det skapte en sterk identitet som nesten var viktigere enn inventaret, forteller han.

Også når Tete selv er innom kafeer eller butikker, spiller musikken en stor rolle. Er det ingen musikk, for lav musikk eller dårlig musikk, kan det hende han går igjen.

– Det er så kjipt når alt annet er perfekt, men musikken er helt off beat. Da har jeg lyst til å spørre om jeg kan hjelpe dem. Hadde jeg hatt mer tid, så hadde jeg sikkert tilbudt å hjelpe steder hele tiden, slår han fast.

En mann med mørkt kort hår, solbriller med oransje glass, sort hettegenser med en stor jakke over, sitter på en utekafé

Vil hjelpe alle: Mange trenger hjelp med å velge passende musikk til lokalene sine. Tete skulle gjerne tatt i et tak hos de fleste han er innom, men timeplanen strekker ikke til.

Vil jobbe mer med musikk

Tete har aldri vært flink til å se langt frem i tid. Han trives godt med hverdagen sin og håper å fortsette i samme spor en god stund til. For en altetende lytter er det helt i det blå hva slags musikk han kommer til å høre på. For tiden er han dypt inne i techno, mens gamle favoritter som hip hop og hardcore er i baksetet. Han og samboeren har dessuten startet en lyttereise, der de velger annethvert album fra 1970 og fremover å høre på sammen. Foreløpig står de fast på 1970, fordi det er så mange gode album å ta av.

Én ting er sikkert for en musikknerd som Tete; han håper musikken får større plass i arbeidshverdagen.

– Vi får se om jeg jobber i radio om ti år. Jeg finner garantert noe å holde på med, men jeg håper det er mer musikkbasert enn nå, avslutter han.

Ja, jeg vil spille den kjente musikken

Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.

Vil du spille musikken som forsterker opplevelsen i dine lokaler?