Utestedet med musikerne i fokus:
Vinylplater og konserter for viderekomne

Det skulle bare mangle at låtskriverne får betalt for arbeidet sitt, mener Tor Schjølberg på Bar Moskus. For det kvalitetsbevisste musikkutestedet i Trondheim er TONO-rapportering en selvfølge.

Tekst: Audun Fegran Kopperud    Fotograf: Ida Muren    Dato: 10.05.2023

Fasaden på Bar Moskus, et lite utested i Trondheim sentrum.

Kvalitet først: I Trondheim sentrum ligger det et utested som ikke overlater noe til tilfeldighetene. Her håndplukkes både konserter, vinylplater og drikke med omhu.

– Det sier seg selv. De som har laget låtene må få penger for det, sier Tor Schjølberg.

Han er bookingansvarlig på Bar Moskus i Trondheim. Utestedet arrangerer årlig mellom 60 og 65 konserter i sine intime lokaler, med plass til om lag 80 gjester. Her får publikum servert både norske og utenlandske artister, hovedsakelig innen country eller americana-sjangeren.

Kontakt med TONO er en del av hans arbeidshverdag som bookingansvarlig. En konsert blir til på forskjellige måter. Enten kan Schjølberg få tilbud fra artistenes apparater, eller så melder han selv interesse for å være del av artistenes turneer.

En vegg bestående av hyller med vinyplater som står tett i tett. I midten er det et lite område der det er hengt et bilde.

Stort utvalg: Veggene på Bar Moskus er fylt opp av et rikholdig og nøye plukket ut lager av vinyl.

Rapporterer inn hvert halvår

I tillegg til honoraret, er det flere utgifter i forbindelse med en konsert. Hotell, mat og frakt til og fra flyplassen kan være aktuelt. Noen artister tjener de mer på enn andre, men som oftest budsjetterer de med utsolgt, som gjør at de går i null.

– Men det er stor forskjell på en tilreisende artist fra USA og et band fra Trondheim, da sistnevnte slipper reise- og oppholdskostnader, forteller Schjølberg.

I utgangspunktet må konsertarrangører ta kontakt med TONO i forkant av konserten for å få tillatelse til å spille musikk som TONO forvalter rettigheten til. De mottar så et skjema som de må fylle inn med antall tilhørere, brutto billettinntekter og repertoar. Skjemaet må returneres til TONO senest ti dager etter konserten.

– Vi har en avtale med TONO om halvårsrapportering, så jeg legger bare inn informasjonen i et excel-ark etter konsertene, og leverer til TONO etter et halvår, sier Schjølberg.

For Bar Moskus og andre som arrangerer mange konserter, er dette en mye bedre løsning enn å måtte rapportere før og etter hver konsert.

Portrett av en mann med grålig hår og skjegg og grå skjorte.

Stort nettverk: Gjennom et langt liv med booking av artister kjenner bookingansvarlig Tor Schjølberg dem som er verdt å kjenne, for å finne de rette artistene til scenen på Bar Moskus.

Støtter låtskriverne

Schjølbergs inntrykk er at de fleste konsertarrangører er flinke til å rapportere inn til TONO. Samtidig tror han at det er mange småkonserter som ikke blir rapportert inn.

– Når man først arrangerer en konsert, bør man rapportere inn til TONO for å støtte låtskriverne. Det er derfor vi gjør det, sier han.

Han mener det er viktig at artistene selv også rapporterer inn når de har spilt, slik at TONO kan fordele pengene raskt og effektivt til dem som skal ha betalt etter en konsert.

Vinyl som gjelder: Å spille en vinylplate gir en mer helhetlig opplevelse, enn bare å spille låt for låt digitalt, mener Tor Schjølberg på Bar Moskus.

Derfor velger de vinyl

Bar Moskus’ beskjedne kapasitet gjør at honoraret de kan betale artister, ikke er av den største sorten. Likevel har de bygget seg opp en anseelse som går gjør at folk strømmer til for å få spille her.

– Spesielt i Nashville er vi kjent, og mange ønsker å spille hos oss. I Norge er vi kjent som en prestisjescene, og det er også det vi prøver å være, sier Schjølberg.

Han har holdt på med booking i mange år og kjenner de som er verdt å kjenne, for å få tak i de artistene som Moskus ønsker å ha på scenen.

De kaller seg en «kvalitetsbar med kvalitetsmusikk», og dette gjennomsyrer alt de gjør på Moskus. Ingenting overlates til tilfeldighetene. Drikken i baren er nøye utvalgt for å passe til deres øvrige profil, og musikken spilles på vinyl.

– Det handler om å spille en hel side for så å snu den. Det gir en helhetlig opplevelse i stedt for bare å spille enkeltlåter. Da blir det ikke bare forskjellige låter, men en helhet. Det er ikke helt ufravikelig, men det er vinyl som gjelder for oss, sier Schjølberg.

Platene kjøper de på den lokale sjappa Crispin Glover Records, rett rundt hjørnet.

Når det ikke spilles vinyl, er det som regel konsert på Moskus. Artistene blir nøye plukket ut. Ingen får spille her bare fordi de har lyst.

– Moskus er ikke debutscenen. Artistene som spiller her har gjerne gitt ut et par plater først, påpeker Schjølberg.

Og taktikken fungerer tydeligvis godt for Moskus. De selger stadig ut konsertene sine og trekker et godt antall besøkende til det lille utestedet.

En kvinne med blonde krøller og blomstrete topp spiller gitar på en scene, sammen med bandet sitt i bakgrunnen.

Amerikanske artister: Lauren Morrow på Bar Moskus’ scene i april 2023. Hun kommer fra Atlanta, men bor nå i Nashville. Hun er en av mange americana-artister som har tatt turen til det lille utestedet i Trondheim.

Tilbyr liveopptak til artistene

Nå håper de at anseelsen skal få seg en ytterligere boost, med sin nyervervelse. Konsertene kan nemlig bli til noe mer, dersom artistene selv ønsker det.

– Vi har bygget et studio under scenen. Alle band og artister som nå spiller hos oss, får tilbud om liveopptak. De kan høre opptaket før de bestemmer som for å kjøpe det, forteller Schjølberg.

For egen del håper de framover å kunne gi ut en samleplate med liveopptak én gang i året. Schjølberg både tror og håper at studioet vil bli en attraksjon som vil tiltrekke seg enda flere artister til å spille på Moskus i framtiden.

Ja, jeg vil spille den kjente musikken

Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.

Arrangerer du ofte konserter?