
– For oss er den helhetlige opplevelsen viktig. Musikken gir kundene assosiasjoner til landene som maten kommer fra, sier Mathias Havgar.
Han er daglig leder på FUDI, en matbutikk som tilbyr kjente merkevarer fra hele verden, som du vanligvis ikke finner i andre matbutikker. For halvannet år siden åpnet de sin første butikk på Holmen i Asker. Nå tar de sikte på å etablere butikker i hele landet.
Havgar mener at sortimentet i de store dagligvarekjedene er begrenset og lite inspirerende. Derfor ønsker FUDI å bli rebellen som viser at det kan gjøres på en annen måte.

Musikken som inspirerer til handel
Som et ledd i å inspirere folk til å kjøpe mat fra hele verden, spiller de musikk som passer til matvarene.
– Vi har en spilleliste der de ansatte legger inn musikk som passer, og vi må hele tiden sørge for at lista er så lang at verken vi eller kundene går lei, sier Havgar.
Musikken finner de gjennom venner og kjente, samt det strømmetjenesten genererer av passende forslag.
I dag spilles musikken kun ved inngangspartiet, mens resten av lokalet er stille.
– I utgangspunktet var tanken at musikken skulle sette stemningen i det du gikk inn døra, og at det er bra med ro i resten av lokalet, sier butikksjefen.
I dag er ikke Havgar like sikker på valget.
– Hvis vi hadde gjort det på nytt, kan det være at vi hadde kjørt ut musikk i hele lokalet. Kanskje det blir slik når vi åpner flere butikker, spår han, spår han.

– Naturlig å være TONO-kunde
For FUDI var det helt naturlig å velge TONO-musikk til sitt bruk. Havgar forteller at de er en seriøs aktør som ønsker å være en del av systemet der låtskriverne får betalt for jobben de har lagt ned.
– Det er helt naturlig for oss å være TONO-kunde. Dessuten kjenner kundene igjen musikken som TONO forvalter rettighetene til, ofte fra reiser de har hatt til ulike land. Det vekker lysten til å kjøpe matvarer fra disse landene. Det er en stor fordel for oss, påpeker Havgar.

Hvorfor dropper matbutikkene musikken?
Havgar synes det er rart at musikk nærmest er fraværende i norske matbutikker. Selv om han ikke har et åpenbart svar på hvorfor, har han sine teorier.
– Vi har kommet inn i dagligvaremarkedet som en ny aktør fordi vi ser på bransjen som konservativ og lite nytenkende. Kanskje er det også grunnen til at musikk ikke har vært en del av opplevelsen i matbutikker. De tenker vel at folk ikke trenger den typen inspirasjon når de handler mat, foreslår han.
Forskning viser at musikk som passer merkevaren forsterker opplevelsen og øker omsetningen. Dette kommer overhode ikke overraskende på Havgar. Han har selv ikke målt hva de omsetter med og uten musikk, men tror det absolutt stemmer om en ser langsiktig på det.
– Effekten kan nok ikke måles fra dag til dag, men positive assosiasjoner er med på å skape helheten og bidrar til at kunden får en hyggelig og inspirerende handleopplevelse. Dette gjør at de kommer igjen, avslutter han.
Vil du gjøre som FUDI og spille kjent musikk i dine lokaler?
Ja, jeg vil spille den kjente musikken
Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.

















