Hvordan styrer bakgrunnsmusikk valgene våre?

Tekst: Audun Fegran Kopperud

Publisert: 01.09.2025

Bakgrunnsmusikk kan ikke være tilfeldig hvis du vil påvirke kundene dine. Forskning viser at tempo, sjanger og volum påvirker valgene vi tar.

Bakgrunnsmusikkens kraft: Valget av musikk i butikk bør ikke overlates til tilfeldighetene, ifølge forsker. Da går du nemlig glipp av en gyllen mulighet til å påvirke kundene. Foto: lechatnoir/Getty Images
En kvinne handler jeans i en butikk.

Hvordan spiller bakgrunnsmusikken inn på følelsene, holdningene og adferden vår? Det spør forsker Shahram Heshmat i en artikkel i Psychology Today fra 2024.

Han konkluderer med at musikk har langt større innvirkning på oss enn de fleste er klar over.

Det er en kjent sak at musikk brukes bevisst for å påvirke mennesker. Derfor er det ikke til å legge skjul på at virksomheter bruker bakgrunnsmusikk strategisk for å styre kundenes opplevelser og valg. Butikker ønsker å øke omsetningen , mens treningssentre vil få oss til å løfte tyngre og komme tilbake. I begge tilfeller er musikken et viktig verktøy.

Riktig tempo er avgjørende

Heshmat skriver at tempo er den viktigste faktoren for hvordan musikk oppleves. Rask musikk får oss til å ta avgjørelser raskere, mens tregere musikk gjør at vi beveger oss saktere mellom butikkhyllene og blir lenger i lokalet. Mange virksomheter vet dette, og tilpasser bakgrunnsmusikken etter hva som egner seg best for dem.

I en annen studie Heshmat viser til, kjøpte kundene mer fransk vin når butikken spilte fransk musikk – og mer tysk vin når den spilte tysk musikk. Likevel nektet kundene for at musikken påvirket valget av vin. Med andre ord: Bakgrunnsmusikken virker, men ofte uten at vi merker det.

Musikk kan også endre hvordan vi opplever tid, skriver Heshmat. På venterommet hos tannlegen eller under repeterende, kjedelige arbeidsoppgaver – kan riktig musikk få tiden til å føles kortere. Studien Heshmat viser til, peker også på at noen musikktyper kan dempe angst i stressende situasjoner, som eksamener og tannlegebesøk.

Ønsker man en bestemt respons fra folk, må musikken ha en passende balanse

I det legger Heshmat at om musikken blir for komplisert og sær, forvirrer den. Blir den for forutsigbar og kjedelig, mister folk interessen. Begge deler gjør at kunden «zoner ut» og vender oppmerksommheten mot noe annet.

TONO i en nøkkelrolle: Hvis bakgrunnsmusikken skal holde høy kvalitet, kan det være lurt å velge TONO. Da får du tilgang på all kjent musikk fra hele verden. Det forteller TONO-konsulent Ingrid Ustad. Foto: Audun Fegran Kopperud
En kvinne sitter i en sofa i et kontorlandskap.

TONO gir deg musikken som påvirker

– Selv når vi ikke legger merke til den, kan bakgrunnsmusikk forme opplevelsen vår. Derfor spiller TONO en svært viktig rolle, sier kundekonsulent i TONO, Ingrid Ustad.

Det er nemlig gjennom TONO at virksomheter får tilgang til den kjente musikken fra Norge og utlandet. Med en TONO-tillatelse kan bedrifter spille fritt fra et helt verdensrepertoar, med komponistene og sangtekstforfatternes samtykke. Slik kan du spille musikken som forsterker opplevelsen av nettopp din virksomhet.

– I tillegg til alle de spennende funnene Heshmat viser til, finnes det også forskning som viser at omsetningen øker hvis det spilles musikk som passer merkevaren, kontra musikk som ikke passer til merkevaren, påpeker Østgård.

Vil du påvirke kundene dine med kjent musikk fra TONO?

Ja, jeg vil spille den kjente musikken

Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.

Flere artikler fra TONO

Dette er nordmenns sommerhit-favoritter

Kygo og Ava Max mest spilt på norsk radio i 2024

Daniel Kvammen om prestisje­prosjektet

Rebellen utfordrer matbutikkene med musikk