
– Det handler om at vi ønsker å lage en atmosfære kundene trives i. Musikk kan være et av elementene som bidrar til det, sier Bjørn Bjerga.
Han har vært leder for den norske avdelingen til den danske kjeden Sofacompany helt siden 2015, da de først etablerte seg i Norge. Fra å bare ha én ansatt og null ordrer, omsetter de nå for over 100 millioner kroner i året. De har brukt bakgrunnsmusikk i lokalene sine siden oppstart, og har vært TONO-kunder de siste årene.
Som Bjerga sier, er det ikke bare å gå inn for å kjøpe seg en pose halspastiller, når en entrer et av Sofacompany sine showroom. Valg av møbler skal helst være veloverveide, og det krever en trygg og god atmosfære, og litt bedre tid.
– Det er som om kunden slapper litt mer av når musikken surrer og går i bakgrunnen. Kanskje blir de i butikken litt lenger, enn om det hadde vært helt stille, sier han.

Mener TONO har det beste utvalget
Undersøkelser viser at musikken bør passe med virksomhetens konsept. Dette er Sofacompany veldig bevisst på. I showroomene spilles det en avslappende lounge-musikk, både med og uten vokal. Selskapet har en konseptmanager som tilpasser musikken, men det legges også føringer for hva som skal spilles fra Sofacompany internasjonalt.
– Dere startet med lisensfri musikk, men gikk over til TONO etter hvert. Hvorfor det?
– Vi var ikke helt fornøyde med utvalget, så da gikk vi over til TONO, som har et bredere sortiment.
Bjerga synes det er bra at det bare er to organisasjoner, Gramo og TONO, som ivaretar rettighetene til musikere og låtskrivere, heller enn mange forskjellige. Det er greit å forholde seg til, synes han.
– Jeg har selv spilt i band, så selvfølgelig synes jeg det er bra at TONO finnes.
Inntrykket han sitter med, både fra møbelforretninger og andre bransjer, er at de fleste ønsker musikk i lokalet for å skape liv.

Tror musikken påvirker salget
Flere undersøkelser har konkludert med at musikk i butikk har positiv effekt på salgstallene, Det er spesielt musikken som er tilpasset merkevaren som er utslagsgivende. Det overrasker ikke Bjerga.
– Hvis du går inn i en butikk og de spiller en musikk som byr deg imot, vil du gjerne komme deg ut igjen. Passende musikk forsterker handleopplevelsen. Du får ro til å ta de valgene som står foran deg, sier han.
– Har bakgrunnsmusikken hatt en innvirkning på deres omsetning?
– Det er nok ikke sånn at kunder kjøper en sofa fordi de liker musikken, men hvis de blir tatt godt imot og det er en hyggelig atmosfære der, påvirker det nok. Musikken blir en del av den pakken.
Bjerga mener en god handelsopplevelse også kan gjøre at kundene anbefaler Sofacompany til venner. For selv om han mener at omsetningsøkningen nok ikke skyldes musikken direkte, tror han absolutt at den spiller en viktig indirekte rolle.

Ønsker du å skape trivsel for kundene dine med kjent musikk?
Ja, jeg vil spille den kjente musikken
Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.