Spiller bakgrunnsmusikk for de ansatte: – Det skaper trivsel

Tekst: Audun Fegran Kopperud

Bilder: Audun Fegran Kopperud

Publisert: 06.07.2023

Storhandelkjedene Storcash og Gigaboks spiller listepop på anlegget. Den daglige lederen mener hits er mer naturlig enn anonym heismusikk.

Spiller kjent musikk: Butikkene Storcash og Gigaboks har valgt å spille kjent musikk, framfor lisensfri musikk, fordi det fenger de ansatte bedre, ifølge daglig leder Terje Systad. Foto: Gigaboks
Portrettbilde av en mann med mørkt hår og skjorte med blå genser over, med lokalene til en storhandelbutikk i bakgrunnen.

– Vi spiller først og fremst bakgrunnsmusikk for å skape trivsel for gjengen som jobber hos oss, sier Terje Systad.

Han er daglig leder for Norgesgruppen-kjedene Storcash og Gigaboks, som leverer dagligvarer i store forpakninger til næringskunder og privatkunder.

Butikkene finnes over store deler av landet, og de fleste har høyttalere som spiller bakgrunnsmusikk ut i lokalene. Da Systad og de to kjedene skulle velge musikk, var valget enkelt.

– Det var mest naturlig for oss å betale TONO og Gramo. Vi vet av erfaring at topp 50-listen fenger, med låter mange liker. Da er ikke «heismusikk» like bra. Vi må spille musikk folk kjenner igjen, sier Systad.

Han presiserer at det er opp til hver enkelt avdeling om de vil spille musikk eller ikke.

Vi må spille musikk folk kjenner igjen

Terje Systad
Butikker over hele landet: Butikkene Storcash og Gigaboks finnes over store deler av landet. Her er Storcash på Brobekk i Oslo. Foto: Audun Fegran Kopperud
Utsiden av inngangspartiet på storhandelbutikken Storcash.

Spiller musikk for de som er der hele dagen

Hva er ditt inntrykk av storhandel- og dagligvarebransjens forhold til bakgrunnsmusikk?

– Jeg hører sjelden musikk når jeg er i matbutikker, sier Systad.

Han tror mange foretrekker ro dersom det er travelt i butikken, men at terskelen kanskje kunne vært lavere for å sette på musikk i rolige perioder.

Selv om de ansatte er grunnen til at Storcash og Gigaboks har investert i bakgrunnsmusikk, skjer det i noen avdelinger at musikken står på også når kundene kommer.

Undersøkelser viser at riktig bakgrunnsmusikk har en positiv effekt på salget i dagligvarebutikker. Er det noe dere vurderer å teste ut mer?

– Det er et interessant spørsmål og mulig vi ser på det en gang. Først og fremst er vi opptatt av de ansatte, for de er der hele dagen.

Vil du spille musikken som skaper trivsel for de ansatte?

Ja, jeg vil spille den kjente musikken

Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.

Flere artikler fra TONO

Musikk i reklame:– Hvis du velger musikk som passer, sier du noe bevisst til de du skal nå

Utestedet om Tono-rapportering: – De som har laget låtene må få penger for det

Låtskriveren trenger fullt fokus: Har valgt vekk smarttelefonen