
– Neste uke åpner vi vårt 62. treningssenter. Vi er i hele landet, fra Kirkenes i nord til Kristiansand i sør, med størst fokus på de store byene Oslo, Bergen og Stavanger, forteller Kjetil Fanebust, driftsdirektør i EVO Fitness.
Treningssenterkjeden har siden oppstarten i 2010 hatt et mål om å bli ledende innen tilbud av styrke- og kondisjonstrening. Gradvis har EVO bygget seg opp til å bli en av de mest fremtredende kjedene i Norge. Fanebust gleder seg over utviklingen.
Mens kundene svetter og får kroppene i form, høres det en behagelig bakgrunnsmusikk fra anleggene i kjedens over 60 sentre.
– Musikken skal ikke være lyd som er til sjenanse for folk, verken med tanke på innhold eller volum. Vi bruker musikk for å dempe støy fra lokalet, forteller Fanebust.
EVO og Fanebust er overbevist om at de fleste ønsker å trene til musikk. På sentrene har de imidlertid en policy om at dersom kundene ønsker høyt volum, må de bruke sin egen musikk.

Får skreddersydde lister
EVO får tilbakemeldinger på at bakgrunnsmusikken de spiller er viktig for kundene. Når folk kommer til EVO er bakgrunnsmusikken en naturlig del av omgivelsene.
Og det er ikke tilfeldig hvilken musikk som blir spilt.
– Vi er veldig bevisste på hva slags musikk vi spiller. Vi prøver å holde oss innenfor noen få sjangre som er noenlunde nøytrale, uten de store skiftene i rytme, forteller Fanebust.
Sjangerne det går mest i er typisk loungemusikk og indiepop, der tanken er at kundene ikke skal ha så sterke følelser knyttet til musikken. Den skal helst være så nøytral som mulig.
Når musikken står på hele tiden, er det viktig å ha nok låter å velge mellom. EVO har sørget for en stor bank å velge i, slik at de slipper hyppige gjentakelser.
– Vi har en base på litt over tusen låter som går på en loop, også byttes ti prosent av sangene ut hver måned, opplyser Fanebust.
EVO Fitness har en avtale med det Oslo-baserte selskapet Liveqube, som har spesialisert seg på å skreddersy spillelister for forskjellige virksomheter. Gjennom denne avtalen er EVO til enhver tid sikret riktig musikk, og nok av den.
TONO har dessuten i mange år mottatt rapporter fra Liveqube, slik at det som spilles der avregnes direkte ut til de norske og utenlandske låtskriverne, komponistene og sangtekstforfatterne som blir spilt hos EVO.
– Bare fair å betale TONO-lisens
EVO har valgt TONO, framfor lisensfri musikk. Til tross for at musikken skal oppleves som nøytral, setter de pris på å kunne være en del av økosystemet der norske låtskrivere og artister får penger igjen for avspillinger. Derfor ble TONO et åpenbart valg for dem.
– TONO-lisensen er en del av å drive kommersielt, og da forholder vi oss til de retningslinjene som er. TONO fungerer som et mellomledd mellom oss som bruker musikken og de som lager den. Det tenker jeg er fair å betale for, sier Fanebust.

Tror musikken kan avgjøre
Og kanskje er det verdt det å betale lisensen. Forskning har vist at riktig bruk av bakgrunnsmusikk i butikker kan føre til at folk kjøper mer, og dermed øker omsetningen til bedriften.
– Nå driver ikke dere med salg på samme måte som en butikk, men tror du at riktig bruk av musikk kan ha en innvirkning på EVOs omsetning?
– Ja, jeg tror det kan ha en effekt i den grad vi blir valgt fordi vi har den musikken som vi har i lokalene våre. Jeg jobbet tidligere i konkurrerende kjeder hvor det strømmet ut veldig høylytt musikk med mye rytme, som egentlig er mest til sjenanse for folk. Det er derfor vi har valgt å legge oss på en relativt nøytral musikk med et mer dempet volum, som kan gjøre at folk syns det er hyggelig å trene hos oss.
Fanebust tror at folks sterke følelser knyttet til musikk, gjør noe med hele opplevelsen av det å trene. Derfor er det helt utenkelig å droppe musikken på EVO-sentrene.
– Trening henger sammen med musikk for de fleste mennesker. Om det er «upbeat» fordi man skal løpe fort, eller roligere fordi man skal drive med uttøyning og yoga – det kommer an på settingen, sier Fanebust, og slår fast:
- Men jeg tror at musikk alltid vil være der som en del av treningen for folk.
Vil du ha kjent bakgrunnsmusikk i dine lokaler?
Ja, jeg vil spille den kjente musikken
Bli TONO-kunde i dag, fyll inn skjemaet nedenfor og vi tar kontakt.